Talaaq issued under IED (Intermittent Explosive Disorder)
Fatwa #48 | Category: Marriage & Divorce | Country: Saudi Arabia | Date: 8th December 2018 |
Fatwa #48 | Date: 8th December 2018 |
Category: Marriage & Divorce | |
Country: Saudi Arabia |
Question
Assalaamu Aleikum: Respectable Shaykh (may Allah keep you blessed). My husband often becomes angry, over little matters. He suffers a disease, with name IED (Intermittent Explosive Disorder)۔ . In this state, he starts abusing loudly, beating, and breaking things (like mobile, fan, keyboard, furniture etc). Now, one day, due to a hot exchange of abuses and insulting, his anger reached to a great extreme. The anger was so much intense that he forgot the first characters of the names of his elder brother and brother-in-law, and failed to find their names in mobile. In such a fit of anger, he could not control himself, and abruptly uttered the word of divorce to me three times, without thinking what he is saying, and what are the implications of those words. But after a few minutes, when he came into his senses, only then he realized, and regretted, what words he had uttered, and what are their implications. Now kindly guide me, from the teachings of Islamic Sharia, what is the ruling on the divorce given in such an extreme fit of anger?
Answer
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
Sister in Islam,
We sympathize with you in your predicament.
You state your husband uttered the word of divorce thrice and recalled himself having uttered the divorce three times.
The three divorces issued to you are valid and constitutes a Talaaq-e-Mughallazah (a permanently irrevocable divorce). Therefore, your marriage has terminated. You are no longer husband and wife. [i] [ii]
And Allah Ta’āla Knows Best
Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia
__________________________
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 244) [i]
مطلب في طلاق المدهوش وقال في الخيرية: غلط من فسره هنا بالتحير، إذ لا يلزم من التحير وهو التردد في الأمر ذهاب العقل. وسئل نظما فيمن طلق زوجته ثلاثا في مجلس القاضي وهو مغتاظ مدهوش، أجاب نظما أيضا بأن الدهش من أقسام الجنون فلا يقع، وإذا كان يعتاده بأن عرف منه الدهش مرة يصدق بلا برهان. اهـ. قلت: وللحافظ ابن القيم الحنبلي رسالة في طلاق الغضبان قال فيها: إنه على ثلاثة أقسام: أحدها أن يحصل له مبادئ الغضب بحيث لا يتغير عقله ويعلم ما يقول ويقصده، وهذا لا إشكال فيه. والثاني أن يبلغ النهاية فلا يعلم ما يقول ولا يريده، فهذا لا ريب أنه لا ينفذ شيء من أقواله
الثالث من توسط بين المرتبتين بحيث لم يصر كالمجنون فهذا محل النظر، والأدلة على عدم نفوذ أقواله. اهـ. ملخصا من شرح الغاية الحنبلية، لكن أشار في الغاية إلى مخالفته في الثالث حيث قال: ويقع الطلاق من غضب خلافا لابن القيم اهـ وهذا الموافق عندنا لما مر في المدهوش
فتاؤي محمؤديه جلد ١٨ ص١٤٨-١٦٤ مكتبه محمؤديه
کتاب النو ازل جلد ٩ صفحہ ٢٠٣
کتاب الفتاوی جلد ٥صفحہ ٤٢
فتاوی قاسمیہ جلد١٥ صفحہ ٣٣٩،٣٤٦
خوشی میں کوئی طلاق نہیں دیتاہے؛ بلکہ غصہ ہی میں طلاق دی جاتی ہے؛ لہٰذا جب آپ نے اپنی بیوی کو تین طلاقیں دی ہیں، توبیوی پر طلاق مغلظہ واقع ہوکر آپ کے اوپر وہ قطعی طور پر حرام ہوچکی ہے، آئندہ بغیر حلالہ کے اس کے ساتھ نکاح بھی درست نہیں ہے اور حلالہ کاطریقہ یہ ہے کہ وہ عدت گذار کر کسی دوسرے مرد سے نکاح کرے، پھر اس مرد کے ساتھ ہمبستری ہونے کے بعد وہ مرد طلاق دیدے اور پھر عدت بھی گذرجائے تو وہ بیوی آپ کے لئے حلال ہوسکتی ہے اور پھر آپ اس سے نکاح کرسکتے ہیں۔
الهداية في شرح بداية المبتدي (2/ 257) [ii]
وإن كان الطلاق ثلاثا في الحرة أو ثنتين في الأمة لم تحل له حتى تنكح زوجا غيره نكاحا صحيحا ويدخل بها ثم يطلقها أو يموت عنها ” والأصل فيه قوله تعالى: {فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجاً غَيْرَهُ} [البقرة: 230]
الفتاوى الهندية – ط. دار الفكر (1/ 473)
وَإِنْ كان الطَّلَاقُ ثَلَاثًا في الْحُرَّةِ وَثِنْتَيْنِ في الْأَمَةِ لم تَحِلَّ له حتى تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ نِكَاحًا صَحِيحًا وَيَدْخُلَ بها ثُمَّ يُطَلِّقَهَا أو يَمُوتَ عنها كَذَا في الْهِدَايَةِ وَلَا فَرْقَ في ذلك بين كَوْنِ الْمُطَلَّقَةِ مَدْخُولًا بها أو غير مَدْخُولٍ بها كَذَا في فَتْحِ الْقَدِيرِ وَيُشْتَرَطُ أَنْ يَكُونَ الْإِيلَاجُ مُوجِبًا لِلْغُسْلِ وهو الْتِقَاءُ الْخِتَانَيْنِ هَكَذَا في الْعَيْنِيِّ شَرْحِ الْكَنْزِ أَمَّا الْإِنْزَالُ فَلَيْسَ بِشَرْطٍ لِلْإِحْلَالِ