Fatwa

Performing Salaah with shoes

Fatwa #286 Category: Prayer (Salaat) Country: South Africa Date: 5th March 2020
Fatwa #286 Date: 5th March 2020
Category: Prayer (Salaat)
Country: South Africa

Question

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Respected Mufti saheb , I’ve been troubled by a masala recently and would hope Mufti saheb can assist me.
 
I have heard that it is a شرط in salaah that the feet has to have direct contact with/touch the ground,is this found in any kitaab and if so would salaah with boots therefore be permissible.
 
If there is no such شرط like that  which would mean that salaah with boots is permissible then according to the hanafi مذهب there has to be اتصال،so would اتصال be found with the boot or not ?
 
جزاك الله خيرا

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is a condition for the validity of the Sajdah, that the feet should touch the ground. If the feet are raised from the ground for the duration of three Tasbeeh, Salaah will not be valid. [1]

Accordingly, if the shoes are pure and they do not prevent the feet from touching the ground, Salaah will be valid. [2] The connection of the feet with the boots and then that of the boots with the ground will fulfil the condition of Ittisaal.

However, it is advisable to remove the shoes and perform Salaah barefoot, as performing Salaah with shoes will compromise the Sunnah postures in Sajdah and jalsah. [3]

 

Mufti Muhammad I.V Patel

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Checked and Approved by
Mufti Nabeel Valli.

Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia

daruliftaazambia.com

[1]

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 447)

ووضع إصبع واحدة منهما شرط

 

(قوله وقدميه) يجب إسقاطه لأن وضع إصبع واحدة منهما يكفي كما ذكره بعد ح. وأفاد أنه لو لم يضع شيئا من القدمين لم يصح السجود وهو مقتضى ما قدمناه آنفا عن البحر

 

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 232)

“و” وضع “شيء من أصابع الرجلين” موجها بباطنه نحو القبلة “حالة السجود على الأرض ولا يكفي” لصحة السجود “وضع ظاهر القدم” لأنه ليس محله لقوله صلى الله عليه وسلم: “أمرت أن أسجد على سبعة أعظم من الجبهة واليدين والركبتين وأطراف القدمين” متفق عليه. وهو اختيار الفقيه

 

 

کتاب النوازل جلد ٤ صفحہ ١٤٦

اگر سجدہ کی حالت میں کچھ وقفہ (تین تسبیح سے کم وقت) کے لئے پاؤں زمین سے اٹھ جائیں تو نماز فاسد نہیں ہوتی، اور اگر تین تسبیح کے بقدر سجدہ میں پیر اٹھائے رکھے یا پورے سجدہ میں پاؤں اٹھے رہیں، تو نماز فاسد ہوجائے گی ؛کیوںکہ زمین پر پاؤں رکھے بغیر سجدہ کا تحقق ہی نہیں ہوگا۔

 

نظام الفتاویٰ جلد ٥ صفحہ١١٨

اگر پورے سجدے میں دونوں پیر بالکل زمین سے اٹھے رہ جائیں مقدار تین تسبیح کے بھی کوئی پیر زمین سے نہ لگے تو نماز نہ ہوگی

 

[2]

فتاویٰ قاسمیہ جلد ٧ صفحہ ٤٣٤

 اگرجوتا یا چپل طاہر ہیں تو اس میں نماز پڑھنا جائز ہے؛ لیکن بہتر اور اولی یہ ہے کہ خالی پیر نماز ادا کی جائے۔

 

کتاب الفتاویٰ جلد ٢ صفحہ

اگر جوتے چپل میں کوئی نجاست نہ ہو، اور اس علاقہ کے سماج میں جوتے چپل پہن کر عبادت کرنے کو خلاف احترام نہ سمجھا جاتا ہو، تووہاں جوتے پہن کر بھی نماز ادا کی جاسکتی ہے ، یہی حکم اس صورت میں بھی ہے، جب شدید ٹھنڈک ہو، یا کسی عذر کی بناء پر جوتے پہننے پر مجبور ہو،

 

امداد الفتاویٰ جلد ١ صفحہ ٢٩٦

 

[3]

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 186)

كان يقول البلوى إنما تكون في النعال والنعال مما يمكن خلعها، وقد اعتاد الناس خلع النعال، وليس فيه كثير ضرورة والصلاة بغير النعل أحمد، والكثير الفاحش فيه يمنع جواز الصلاة