Fatwa

Nafaqah of wife

Fatwa #1119 Category: Marriage & Divorce Country: Pakistan Date: 25th April 2024
Fatwa #1119 Date: 25th April 2024
Category: Marriage & Divorce
Country: Pakistan

Question

Does the husband has to provide two sets of clothes each year for wife as this was the custom of her house.

Please elaborate is bathroom utilities, fridge, tea, furniture also responsibility of husband as she was awaling these benefits in her father home.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam said,

خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لأَهْلِهِ وَأَنَا خَيْرُكُمْ لأَهْلِي

Translation: “The best of you is the one who is best to his family (spouse and children) and I am the best of you towards my own family.” (Tirmidhi-3895)

In principle, the husband is responsible for the maintenance of his wife. This includes (but is not limited to) housing, food and clothing. There is no set number or figure, as circumstances always differ. The usual norm is that the spouse must be provided for adequately. This also takes into consideration the financial capability of the husband. It is illogical to impose a high maintenance cost on a husband who simply cannot afford to do so. Similarly, the husband cannot simply suffice on the bare minimums despite being financially capable for more.

Therefore, the Fuqaha have ruled that the husband is to provide in accordance with his financial capacity and taking into consideration the norms of both his wife and both families in their society. This is what will be mandatory on him to provide.[1]

Items such as bathroom utilities, fridge, furniture are considered as necessities in our societal norms. Yes, the quality of these items will be dependent on the husband’s financial capacity.

Similarly, there is no set rule that the husband should only provide two sets of clothing, rather, what is normal in both culture and society is to be provided. Once more, quality will depend on the husband’s finances. Just as a poor husband cannot be forced to purchase expensive clothes, similarly, a wealthy husband cannot suffice on cheap clothes. What is necessary is a balanced approach keeping all aspects in mind.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Bilal Pandor

Concurred by
Mufti Muhammad Patel

Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (4/ 24) [1]

 إذا عرف هذا فنقول إذا كان الزوج معسرا ينفق عليها أدنى ما يكفيها من الطعام والإدام والدهن بالمعروف ومن الكسوة أدنى ما يكفيها من الصيفية والشتوية، وإن كان متوسطا ينفق عليها أوسع من ذلك بالمعروف ومن الكسوة أرفع من ذلك بالمعروف، وإن كان غنيا ينفق عليها أوسع من ذلك كله بالمعروف ومن الكسوة أرفع من ذلك كله بالمعروف وإنما كانت النفقة والكسوة بالمعروف؛ لأن دفع الضرر عن الزوجين واجب وذلك في إيجاب الوسط من الكفاية وهو تفسير المعروف فيكفيها من الكسوة في الصيف قميص وخمار وملحفة وسراويل – أيضا في عرف ديارنا – على قدر حاله من الخشن واللين والوسط، والخشن إذا كان من الفقراء واللين إذا كان من الأغنياء والوسط إذا كان من الأوساط وذلك كله من القطن أو الكتان على حسب عادات البلدان إلا الخمار فإنه يفرض على الغني خمار حرير في الشتاء يزاد على ذلك حشويا وفروة بحسب اختلاف البلاد في الحر والبرد

الهداية في شرح بداية المبتدي (2/ 285)

قال: ” النفقة واجبة للزوجة على زوجها مسلمة كانت أو كافرة إذا سلمت نفسها إلى منزله فعليه نفقتها وكسوتها وسكناها ” والأصل في ذلك قوله تعالى: {لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ} [الطلاق: من الآية7] وقوله تعالى: {وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ} [البقرة: 233] وقوله عليه الصلاة والسلام في حديث حجة الوداع: ” ولهن عليكم رزقهن وكسوتهن بالمعروف ” ولأن النفقة جزاء الاحتباس وكل من كان محبوسا بحق مقصود لغيره كانت نفقته عليه أصله القاضي والعامل في الصدقات وهذه الدلائل لا فصل فيها فتستوي فيها المسلمة والكافرة ” ويعتبر في ذلك حالهما جميعا ” قال العبد الضعيف وهذا اختيار الخصاف وعليه الفتوى وتفسيره أنهما إذا كانا موسرين تجب نفقة اليسار وإن كانا معسرين فنفقة الإعسار وإن كانت معسرة والزوج موسرا فنفقتها دون نفقة الموسرات وفوق نفقة المعسرات وقال الكرخي رحمه الله يعتبر حال الزوج وهو قول الشافعي رحمه الله لقوله تعالى: {لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ} [الطلاق: 7]

الهداية في شرح بداية المبتدي (2/ 286)

وأما النص فنحن نقول بموجبه أنه يخاطب بقدر وسعه والباقي دين في ذمته ومعنى قوله بالمعروف الوسط وهو الواجب وبه يتبين أنه لا معنى للتقدير كما ذهب إليه الشافعي رحمه الله أنه على الموسر مدان وعلى المعسر مد وعلى المتوسط مد ونصف مد لأن ما يوجب كفاية لا يتقدر شرعا في نفسه