Earnings from gambling
Fatwa #1293 | Category: Business & Trade | Country: | Date: 29th November 2024 |
Fatwa #1293 | Date: 29th November 2024 |
Category: Business & Trade | |
Country: |
Question
asalamualaykum
If a persons entire income is haram now he wants to make taubah what should he do?
a person was broke someone gave him money and told him to gamble for him and get 50% of the profits,
then this person uses this 50% and gambles for few month then buys properties and assets
starting from his capital everything is haram
now he wants to make taubah what should he do?
jazakallah
Answer
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
Gambling is a major sin. As such, all earnings from it are Haram and must be given away in charity without any intention of reward.
A person in the situation described will have to ascertain the amount he earned via gambling. He must then rid himself of that amount by giving it away in charity.[1] The properties and assets purchased may be kept or sold in order to raise the funds needed to give away in charity.
This should be done with a strong sense of urgency. Haram income is bereft of barakah and cannot have any good in it.
And Allah Ta’āla Knows Best
Mufti Bilal Pandor
Concurred by
Mufti Muhammad Patel
Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (5/ 235) [1]
اكتسب حراما واشترى به أو بالدراهم المغصوبة شيئا. قال الكرخي: إن نقد قبل البيع تصدق بالربح وإلا لا وهذا قياس وقال أبو بكر كلاهما سواء ولا يطيب له وكذا لو اشترى ولم يقل بهذه الدراهم وأعطى من الدراهم
الشرح
[مطلب إذا اكتسب حراما ثم اشترى فهو على خمسة أوجه]
(قوله اكتسب حراما إلخ) توضيح المسألة ما في التتارخانية حيث قال: رجل اكتسب مالا من حرام ثم اشترى فهذا على خمسة أوجه: أما إن دفع تلك الدراهم إلى البائع أولا ثم اشترى منه بها أو اشترى قبل الدفع بها ودفعها، أو اشترى قبل الدفع بها ودفع غيرها، أو اشترى مطلقا ودفع تلك الدراهم، أو اشترى بدراهم أخر ودفع تلك الدراهم. قال أبو نصر: يطيب له ولا يجب عليه أن يتصدق إلا في الوجه الأول، وإليه ذهب الفقيه أبو الليث، لكن هذا خلاف ظاهر الرواية فإنه نص في الجامع الصغير: إذا غصب ألفا فاشترى بها جارية وباعها بألفين تصدق بالربح. وقال الكرخي: في الوجه الأول والثاني لا يطيب، وفي الثلاث الأخيرة يطيب، وقال أبو بكر: لا يطيب في الكل، لكن الفتوى الآن على قول الكرخي دفعا للحرج عن الناس اهـ. وفي الولوالجية: وقال بعضهم: لا يطيب في الوجوه كلها وهو المختار، ولكن الفتوى اليوم على قول الكرخي دفعا للحرج لكثرة الحرام اهـ وعلى هذا مشى المصنف في كتاب الغصب تبعا للدرر وغيرها
فتاوى محمودية ج 18 ص 410