Fatwa

Nasab of child from insemination

Fatwa #665 Category: Marriage & Divorce Country: Zambia Date: 22nd May 2024
Fatwa #665 Date: 22nd May 2024
Category: Marriage & Divorce
Country: Zambia

Question

If a woman conceives through insemination,
From an external source
1. Will that child be attributed to the father?
2. In this scenario, if the child is suckled by someone else, will masail of radha’t apply?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, it is only permissible to artificially conceive using the sperm/egg of the spouse. A third-party donor cannot be included in this in any situation. Permissibility of artificial conception is based on genuine need and is evaluated on a case-by-case basis.

In the event a donor’s semen was used, then provided the woman is under a legal Islamic marriage, the child will still be attributed to the husband, not the donor.[1] Accordingly, if the child is suckled by someone else, the normal laws of radha’ah will also apply.

As a precautionary measure, the “mahrams” (from the husband’s side) of this child should still practice hijab from him/her.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Bilal Pandor

Concurred by
Mufti Muhammad Patel

Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

الأصل للشيباني ط قطر (8/ 108) [1]

وإذا كانت لرجل امرأة فولدت على فراشه فقال الزوج: زنيت بفلان فولدت، فهذا الولد منه، وأقرت بذلك المرأة، وأقر بذلك فلان، فإن نسب الولد ثابت من الزوج صاحب الفراش، ولا يصدق واحد منهم على نفي هذا الولد ولا على إخراجه من نسبه

المبسوط للسرخسي (17/ 155)

قال: وإذا ولدت امرأة الرجل على فراشه فقال الزوج زنى بك فلان، وهذا الولد منه وصدقته المرأة، وأقر فلان بذلك فإن نسب الولد ثابت من الزوج؛ لأنه صاحب الفراش، وثبوت النسب باعتبار الفراش، وبعد ما ثبت بفراش النكاح لا ينقطع إلا باللعان، ولا لعان بينهما لإقرارها على نفسها بالزنا، وكذلك لو كان النكاح فاسدا؛ لأن الفاسد ملحق بالصحيح في حكم النسب

أحسن الفتاوى ج8 ص214

 

نظام الفتاوى ج1 ص337

الأصل للشيباني ط قطر (8/ 107) [2]

محمد عن أبي يوسف عن الحجاج بن أرطأة عن عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده عن رسول الله – صلى الله عليه وسلم – أنه قال: “الولد للفراش، وللعاهر الحجر” (2)

محمد عن أبي يوسف عن هشام بن عروة عن أبيه عن عائشة أن سعد بن مالك خاصم (3) عبد بن زَمْعة [في غلام] (4)، وقال: إن عتبة بن أبي وقاص قد أقر به، وقال ابن زمعة [: هو أخي] (5). فقضى به رسول الله – صلى الله عليه وسلم – لزمعة؛ لأنه ولد على فراشه، وأمر سودة أن تحتجب منه لما رأى فيه من شبه آل أبي وقاص (6)