Selling a Sadaqah item
Fatwa #990 | Category: Zakaat & Sadaqah | Country: Zambia | Date: 25th October 2023 |
Fatwa #990 | Date: 25th October 2023 |
Category: Zakaat & Sadaqah | |
Country: Zambia |
Question
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Mufti, I have a question: If a person buys something, i.e., clothes, utensils etc. n remembers the price of the bought item, now he doesn’t use that thing and wants to give it away in sadaqah, can he exchange with the sadaqah money? As in, e.g, if he buys a suit for k250, can he give that suit in sadaqah n in exchange for that get money from sadaqah? K250…
And if he has utilised that item once or twice only n it still looks new, can he give it away in sadaqah in exchange for money but at a cheaper price than what he bought bcz he used it.. I.e,, if the item was for k600, can he give it away in exchange for k500 or 450?
What’s the Islamic ruling on this?
Jazakumullahu khairan
Answer
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
Sadaqah refers to charity discharged to the poor and needy for the pleasure of Almighty Allah. [1]
In principle, the discharge of Sadaqah will be complete once the funds or the item has been disposed to the needy person. Until the needy person has not taken possession, the Sadaqah funds will still belong to the owner. The laws of Sadaqah are flexible. Hence, both are permissible. [2]
And Allah Ta’āla Knows Best
Mufti Muhammad I.V Patel
Concurred by
Mufti Bilal Pandor
Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia
آپ کے مسائل اور ان کا حل جلد3/533
جو مال اللہ تعالیٰ کی رضا کے لئے اللہ کی راہ میں غرباء و مساکین کو دیا جاتا ہے یا خیر کے کسی کام میں خرچ کیا جاتا ہے، اسے “صدقہ” کہتے ہیں، صدقہ کی تین قسمیں ہیں: ۱:فرض، جیسے زکوٰة۔ ۲:واجب، جیسے نذر، صدقہٴ فطر اور قربانی وغیرہ۔ ۳:نفلی صدقات، جیسے عام خیر خیرات۔
وَالصَّدَقَةُ كَالْهِبَةِ – عِنْدَنَا – فِي أَنَّهُ لَا يُوجَبُ الْمِلْكُ لِلْمُتَصَدَّقِ عَلَيْهِ إلَّا بِالْقَبْضِ خِلَافًا لِمَالِكٍ – رَحِمَهُ اللَّهُ –
وَفِي الصَّدَقَةِ خِلَافٌ بَيْن الصَّحَابَةِ، وَمَنْ بَعْدَهُمْ – رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُمْ -، وَكَانَ عَلِيٌّ وَابْنُ مَسْعُودٍ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا – يَقُولَانِ: إذَا أَعْلَمْت الصَّدَقَةَ جَازَتْ، وَكَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ وَمُعَاذٌ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ – يَقُولَانِ لَا تَجُوزُ الصَّدَقَةُ إلَّا مَقْبُوضَةً. وَعَنْ شُرَيْحٍ وَإِبْرَاهِيمَ النَّخَعِيِّ – رَحِمَهُمَا اللَّهُ تَعَالَى – فِيهِ رِوَايَتَانِ ذَكَرَهُمَا فِي الْكِتَابِ؛ فَأَخَذْنَا بِحَدِيثِ ابْنِ عَبَّاسٍ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا -، وَحَمَلْنَا قَوْلَ عَلِيٍّ، وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا – عَلَى صَدَقَةِ الرَّجُلِ عَلَى وَلَدِهِ الصَّغِيرِ، وَذَلِكَ بِالْإِعْلَامِ يَتِمُّ؛ لِأَنَّهُ يَصِيرُ قَابِضًا لَهُ
الهداية في شرح بداية المبتدي (3/ 228)
قال: “والصدقة كالهبة لا تصح إلا بالقبض”؛ لأنه تبرع كالهبة
المحيط البرهاني في الفقه النعماني (6/ 264)
الفصل الثاني عشر: في الصدقة
قال محمد رحمه الله في «الأصل» : والصدقة بمنزلة هبة في المشاع وغير المشاع في حاجتها إلى القبض؛ لأنها تبرع كالهبة، قال: إلا أنه لا رجوع في الصدقة إذا تمت، فقد بقي الرجوع في الصدقة مطلقا من غير فصل بينهما إذا كان المتصدق عليه غنيا أو فقيرا، واختلفا المشايخ فيه