Fatwa

Postpartum Nifaas bleeding

Fatwa #1121 Category: Tahaarah (Purity) Country: Zambia Date: 22nd April 2024
Fatwa #1121 Date: 22nd April 2024
Category: Tahaarah (Purity)
Country: Zambia

Question

السلام علیکم

If a woman stops bleeding after 25 days of afterbirth, but has yellowish discharge is she clear to make ghusl and start her salah? Or does she have to wait for it to be clear?

Or does 1 have to wait 40 days?

 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The maximum period of nifaas is 40 days. Anything beyond 40 days is istihaadha. Yellowish discharge is still considered to be nifaas. Therefore, she will have to wait to be clear in order to come out of nifaas.[1]

It is not necessary to wait for 40 days. If she becomes clear before 40 days, her nifaas will have ended, and this will be her nifaas habit if this is her first birth.

If this is her second birth, then she will have to keep in mind her previous nifaas habit. If the bleeding goes beyond her habit but stops before or at 40 days, then that will be her new habit. If the bleeding exceeds 40 days, only her previous habit days will be nifaas. The rest will be istihaadha.

It should be noted that a period of purity (if followed by bleeding within the 40 days) will be considered as continuous bleeding. Example: A woman bleeds for 15 days after birth, then is pure for 20 days, then bleeds for 5 days (totalling 40 days from birth). She will be considered to be in nifaas for the full 40 days despite not bleeding for those 20 days.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Bilal Pandor

Concurred by
Mufti Nabeel Valli

Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 263) [1]

واعتمادنا على حديث أم سلمة رضي الله عنها حيث قالت: كانت النفساء تعتد على عهد رسول الله عليه السلام أربعين يوماً، وفي حديث أبي الدرداء وأبي هريرة رضي الله عنهما قالا: «وقّت رسول الله صلى الله عليه وسلّمللنفساء أربعين صباحاً إلا أن ترى الطهر قبل ذلك» ، وفي حديث أنس رضي الله عنه قال: وقّت رسول الله عليه السلام للنفساء أربعين يوماً إلا أن ترى الطهر قبل ذلك، وإن زاد الدم على الأربعين فالزيادة على الأربعين استحاضة والأربعون نفاس في المبتدأة، وصاحبة العادة معروفها نفاس والزيادة عليها استحاضة

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 264)

قال أبو حنيفة رحمه الله: الطهر المتخلل بين الأربعين في النفاس لا يعتبر فاصلاً بين الدمين، سواء كان أقل من خمسة عشر أو كان خمسة عشر أو أكثر منها، ويجعل إحاطة الدمين بطرفه كالدم المتوالي؛ لأن الأربعين في النفاس عنده بمنزلة العشرة في الحيض، ثم الطهر بين العشرة في الحيض لا يعتبر فاصلاً بين الدمين عنده، وتجعل إحاطة الدمين بطرفيه كالدم المتوالي، وكذا في النفاس