Question regarding fatwa on using an electric racket
Fatwa #1213 | Category: Miscellaneous | Country: United Kingdom | Date: 3rd September 2024 |
Fatwa #1213 | Date: 3rd September 2024 |
Category: Miscellaneous | |
Country: United Kingdom |
Question
Assalamu alaykum wa-rahmatullahi wa-barakatuh,
Mufti saheb my question is regarding fatwa#84, titled: Electric Insect Killer.
I have doubt regarding the permissibility of this, because as far as I know, a Hadith prohibits us from using fire when punishing animals or insects. So how is it allowed to use such an item?
Answer
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
The hadith you refer to is as follows:[1]
فإنه لا يُعذب بالنارِ إلا ربُّ النارِ
Translation: “Because none punishes with fire except the Lord of fire.”
The hadith prohibits us from directly burning with fire. Electricity is not fire. The bat uses a current to electrocute the insect. The small flame one may see is the after effect of this. Thus, the death is by current, not fire.
Secondly, there is no element of torment as the death is instantaneous.
Finally, one should not doubt rulings simply because of their personal understanding of one hadith. As Sufyan ibn Uyaynah Rahimahullah said,[2]
الحديث مضلة إلا للفقهاء
Translation: “Hadith is misguidance except in the hands of the Fuqaha (learned scholars)”
And Allah Ta’āla Knows Best
Mufti Bilal Pandor
Concurred by
Mufti Muhammad Patel
Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia
سنن أبي داود ت الأرنؤوط (4/ 307) [1]
2673 – حدَّثنا سعيدُ بن منصورٍ، حدَّثنا مُغيرةُ بن عبدِ الرحمن الحِزَاميُّ، عن أبي الزِّناد، حدَّثني محمدُ بن حمزةَ الأسلميُّ
عن أبيه: أن رسول الله -صلَّى الله عليه وسلم- أمَّرَه على سريةٍ، قال: فخرجتُ فيها، وقال: “إن وجدتُم فلاناً فأحرقُوه بالنار” فولَّيتُ، فناداني، فرجعتُ إليه، فقال: “إن وجدتُم فُلاناً فاقتُلوه ولا تُحرِقُوه، فإنه لا يُعذب بالنارِ إلا ربُّ النارِ” (1)
مختصر سنن أبي داود للمنذري ت حلاق (2/ 198)
2675/ 2559 – وعن عبد الرحمن بن عبد اللَّه، عن أبيه -وهو عبد اللَّه بن مسعود- قال: “كنا مع رسول اللَّه -صلى اللَّه عليه وسلم- في سَفَر، فانطَلَق لحاجته، فرأينا حُمَّرَةً مَعَهَا فَرْخَان فأخذنا فَرْخَيْهَا، فجاءت الحمرة، فجعلت تَفْرُشُ، فجاء النبي -صلى اللَّه عليه وسلم- فقال: مَنْ فَجَعَ هذ بولدها؟ رُدُّوا ولَدَهَا إليها، ورأي قَرْيَةَ نَمْلٍ قد حَرَقْنَاها، فقال: من حرق هذه؟ قلنا: نحن، قال: إنه لا ينبغي أن يُعذِّب بالنار إلا رَبُّ النار”. [حكم الألباني: صحيح]
[2]الجامع في السنن والآداب والمغازي والتاريخ (ص: 118)
قال ابن عيينة: الحديث مضلة إلا للفقهاء
يريد: أن غيرهم قد يحمل شيئًا على ظاهره، وله تأويل من حديث غيره، أو دليل يخفي عليه، أو متروك أوجب تركه غير شيء مما لا يقوم به إلا من استبحر وتفقه.
قال ابن وهب: كل صاحب حديث ليس له إمام في الفقه فهو ضال ولولا أن الله أنقذنا بمالك والليث لضللنا.,