Fatwa

Will I pray Qasar?

Fatwa #528 Category: Prayer (Salaat) Country: France Date: 29th September 2023
Fatwa #528 Date: 29th September 2023
Category: Prayer (Salaat)
Country: France

Question

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh

  1. I’m currently in my parents’ house. In a few days I will go to an apartment (whose rent is paid by my family) more than 80 kilometers from my parents’ house and in which I should be living next academic year. If I stay less than 14 days, in this apartment, do I have to perform the traveller’s prayer there?
  2. And if after this period of less than 14 days, I return to my parents’ house for a period also less than 14 days, should I perform the traveller’s prayer at parents’ house during this period?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

An individual will always perform full salah in his Watan Asli (original residence) and his Watan Iqamah (residence of 15 days or more). An individual will shorten his salah should he stay at a place for less than 15 days.[1]

Since you stay with your parents, and are only temporarily moving away for school, your parents’ house will be your Watan Asli (Original residence) where you will always perform full salah as normal. Therefore, whenever you come back to your parents’ house, even for a day, you will perform full salah.

As for your apartment 80km away from your parents’ house, if you always stay there for less than 15 days at any given time, then you will shorten your prayers. However, should you stay there for 15 days or more, then you will perform full salah. In this case, once you leave the apartment again (after staying there for 15 days or more), and travel atleast 48 miles away from it (e.g. back to your parents) then come back to the apartment, but only stay for less than 15 days, you will shorten your prayers at the apartment once more.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Bilal Pandor

Concurred by
Mufti Muhammad IV Patel

Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 104) [1]

 ولا ينتقض الوطن الأصلي بوطن الإقامة ولا بوطن السكنى؛ لأنهما دونه، والشيء لا ينسخ بما هو دونه، وكذا لا ينتقض بنية السفر والخروج من وطنه حتى يصير مقيما بالعود إليه من غير نية الإقامة، لما ذكرنا «أن النبي – صلى الله عليه وسلم – كان يخرج من المدينة مسافرا وكان وطنه بها باقيا حتى يعود مقيما فيها من غير تجديد النية»

(ووطن) الإقامة ينتقض بالوطن الأصلي؛ لأنه فوقه، وبوطن الإقامة أيضا؛ لأنه مثله، والشيء يجوز أن ينسخ بمثله، وينتقض بالسفر أيضا؛ لأن توطنه في هذا المقام ليس للقرار ولكن لحاجة، فإذا سافر منه يستدل به على قضاء حاجته فصار معرضا عن التوطن به، فصار ناقضا له دلالة، ولا ينتقض وطن الإقامة بوطن السكنى؛ لأنه دونه فلا ينسخه

الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 106)

(الوطن الاصلي) هو موطن ولادته أو تأهله أو توطنه (يبطل بمثله) إذا لم يبق له بالاول أهل، فلو بقي لم يبطل بل يتم فيهما (لا غير، و)

يبطل (وطن الاقامة بمثله و) بالوطن (الاصلي و) بإنشاء (السفر)

درر الحكام شرح غرر الأحكام (1/ 135)

(يَبْطُلُ الْوَطَنُ الْأَصْلِيُّ بِمِثْلِهِ فَقَطْ، وَ) يَبْطُلُ (وَظَنُّ الْإِقَامَةِ بِمِثْلِهِ وَالسَّفَرِ وَالْأَصْلِيِّ) الْوَطَنُ الْأَصْلِيُّ هُوَ الْمَسْكَنُ وَوَطَنُ الْإِقَامَةِ مَوْضِعٌ نَوَى أَنْ يَتَمَكَّنَ فِيهِ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْمًا أَوْ أَكْثَرَ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَتَّخِذَهُ مَسْكَنًا فَإِذَا كَانَ لِشَخْصٍ وَطَنٌ أَصْلِيٌّ فَإِنْ اتَّخَذَ وَطَنًا أَصْلِيًّا آخَرَ سَوَاءٌ كَانَ بَيْنَهُمَا مُدَّةُ السَّفَرِ أَوْ لَا بَطَلَ الْوَطَنُ الْأَصْلِيُّ الْأَوَّلُ حَتَّى لَوْ دَخَلَهُ لَا يَصِيرُ مُقِيمًا إلَّا بِالنِّيَّةِ وَلَا يُبْطِلُ الْوَطَنَ الْأَصْلِيَّ السَّفَرُ حَتَّى لَوْ قَدِمَ الْمُسَافِرُ إلَيْهِ يَصِيرُ مُقِيمًا بِمُجَرَّدِ الدُّخُولِ. وَأَمَّا وَطَنُ الْإِقَامَةِ فَيَبْطُلُ بِمِثْلِهِ حَتَّى لَوْ دَخَلَ وَطَنَ إقَامَةٍ اتَّخَذَهُ وَطَنًا بَعْدَ الْأَوَّلِ لَيْسَ بَيْنَهُمَا مُدَّةُ سَفَرٍ لَا يَصِيرُ مُقِيمًا إلَّا بِالنِّيَّةِ، وَكَذَا إذَا سَافَرَ عَنْهُ أَوْ انْتَقَلَ إلَى وَطَنِهِ الْأَصْلِيِّ

 [2]فتاوي محمودية ج7 ص495