Fatwa

Was this marriage valid?

Fatwa #660 Category: Marriage & Divorce Country: Zambia Date: 14th July 2021
Fatwa #660 Date: 14th July 2021
Category: Marriage & Divorce
Country: Zambia

Question

I am a revert,  i agreed to marry a certain brother so we went to a Mosque, we were four, me and the brother and the one who took part in the process of marriage and another man, the sheikh or imam asked him where are my people he said they are Christians and cant stand for my marriage, then he also asked him about mahar then since i had not quoted, i was told to quote then he gave me some notes so as the nikah will proceed and then he was told to pay me at home.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, a valid Nikah requires the following:[1]

  • Ijaab (proposal). This is achieved by the man representing himself.
  • Qubool (Acceptance). This can be achieved by the woman representing herself and consenting to the marriage without any coercion. Alternatively, she may appoint a wakeel to represent her and accept the proposal on her behalf.
  • The physical presence of two males or one male and two females to witness the Nikah. Furthermore, it is not necessary for the witnesses to be related to the either spouse.

The Nikah of an adult woman without the consent of her Wali is valid although not recommended.

From the information you have provided, the above-mentioned conditions had been met. Therefore, the marriage was valid.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Mufti Bilal Pandor

Checked and Approved by
Mufti Nabeel Valli

Darul Iftaa Mahmudiyyah


Lusaka, Zambia

daruliftaazambia.com

[1] الدر المختار، ص١٨٣، دار الكتب العلمية

(وَهُوَ ) أَيْ الْوَلِيُّ ( شَرْطُ ) صِحَّةِ ( نِكَاحِ صَغِيرٍ وَمَجْنُونٍ وَرَقِيقٍ ) لَا مُكَلَّفَةٍ ( فَنَفَذَ نِكَاحُ حُرَّةٍ مُكَلَّفَةٍ بِلَا ) رِضَا ( وَلِيٍّ )

 

اللباب في شرح الكتاب، ص٤١٤، بشار بكري

و ينعقد نكاح المراة الحرة البالغة العاقلة برضاها فقط سواء باشرته بنفسها أو وكلت غيرها و أن لم يعقد عليها ولى و لم ياذن به

 

القدورى ص210 سعيد

النكاح ينعقد بالايجاب و القبول

 

الأصل للشيباني ط قطر (10/ 211)

فإذا (10) تزوجها بغير شهود وأشهد على ذلك بعد ذلك فلا يجوز. وإن استقبل نكاحها بشاهدين فهو جائز

 

شرح مختصر الطحاوي ج4 ص243 دار السراج

لا نكاح الا بشهود احرار مسلمين بالغين شاهدين او اكثر او رجل و امراتين

 

بدائع ج2 ص522 احياء التراث

 قال عامة العلماء ان الشهادة شرط جواز النكاح….عن رسول الله صلى الله عليه و سلم انه نهى عن نكاح السر و النهىي عن السر يكون امرا بالاعلان 

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 232)

(وأما) الذي يرجع إلى مكان العقد فهو اتحاد المجلس إذا كان العاقدان حاضرين وهو أن يكون الإيجاب والقبول في مجلس واحد حتى لو اختلف المجلس لا ينعقد النكاح، بأن كانا حاضرين فأوجب أحدهما فقام الآخر عن المجلس قبل القبول، أو اشتغل بعمل يوجب اختلاف المجلس، لا ينعقد؛ لأن انعقاده عبارة عن ارتباط أحد الشطرين بالآخر، فكان القياس وجودهما في مكان واحد، إلا أن اعتبار ذلك يؤدي إلى سد باب العقود؛ فجعل المجلس جامعا للشطرين حكما مع تفرقهما حقيقة للضرورة، والضرورة تندفع عند اتحاد المجلس، فإذا اختلف تفرق الشطرين حقيقة………………………
فأما إذا كان أحدهما غائبا؛ لم ينعقد حتى لو قالت امرأة بحضرة شاهدين: زوجت نفسي من فلان وهو غائب فبلغه الخبر فقال: قبلت أو قال رجل بحضرة شاهدين: تزوجت فلانة وهي غائبة فبلغها الخبر فقالت: زوجت نفسي منه لم يجز، وإن كان القبول بحضرة ذينك الشاهدين.

وهذا قول أبي حنيفة ومحمد وقال أبو يوسف: ينعقد ويتوقف على إجازة الغائب.

 

حاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 14)

(قوله: اتحاد المجلس) قال في البحر: فلو اختلف المجلس لم ينعقد

Contemporary Fatawa by Mufti Taqi Uthmani p.132 

فتاوى دار العلوم زكريا (3/ 558)