Fatwa

Friday Khutbah in the English Language

Fatwa #735 Category: Prayer (Salaat) Country: United Kingdom Date: 22nd January 2022
Fatwa #735 Date: 22nd January 2022
Category: Prayer (Salaat)
Country: United Kingdom

Question

 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

I am a student currently studying at a university outside the country. Although I do have masaajid in my vicinity, most Fridays I have lectures right up until Jummuah time. Hence I pray my Jummuah salaah with the university’s Muslim society. Since our prayer room is not large enough for the amount of people who come for Jummuah, we congregate outside the prayer room on the grass. Getting to my question, every week the sheikh/Imaam giving the Khutba starts his Khutba in Arabic, and after a verse or two starts speaking in English, and continues so until the end of the Khutba. Essentially he gives a Bayaan/talk in English as a khutba. I wanted to find out if my Jummuah salaah offered like this is valid?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Your attitude of not missing the Jumuah Salaah is commendable.

In principle, the Jumuah Khutbah has to be delivered in the Arabic Language.

If the Imam recites few verses in the Arabic language and then delivers the Khutbah in another language, that will suffice for the validity of the Jumuah Salaah.

However, it is severely detested (Makrooh-e-Tahreemi) and against the Sunnah to deliver the Jumuah Khutbah in any other language besides Arabic. [1]

We advise you to search for a nearby masjid that delivers the khutbah in the Arabic language, if this is not possible, then you will be excused to perform the Jumuah Salaah in the above manner.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Mufti Muhammad Patel

Checked and Concurred by:

Mufti Bilal Pandor

Darul Iftaa Mahmudiyyah


Lusaka, Zambia

daruliftaazambia.com

[1]

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (2/ 74)

 ولو خطب بالفارسية جاز عند أبي حنيفة على كل حال

وروى بشر عن أبي يوسف: أنه إذا خطب بالفارسية وهو يحسن العربية لا يجزئه إلا أن يكون ذكر الله في ذلك العربية في حرف أو أكثر من قبل أنه يجزىء في الخطبة ذكر الله، وما زاد فهو فضل

 

فتح القدير (2/ 45)

وَيُرْوَى رُجُوعُهُ فِي أَصْلِ الْمَسْأَلَةِ إلَى قَوْلِهِمَا وَعَلَيْهِ الِاعْتِمَادُ ، وَالْخُطْبَةُ وَالتَّشَهُّدُ عَلَى هَذَا الِاخْتِلَافِ

 

 

عمدة الرعاية بتحشية شرح الوقاية (3/ 56)

ولا يشترطُ كونُها بالعربيَّة؛ فلو خطبَ بالفارسيَّةِ أو بغيرها جاز، كذا قالوا، والمراد بالجوازِ هو الجوازُ في حقِّ الصَّلاة، بمعنى أنّه يكفي لأداءِ الشَّرطيَّة، وتصحُّ بها الصَّلاة، ولا الجوازُ بمعنى الإباحةِ المطلقة، فإنّه لا شكَّ في أنَّ الخطبةَ بغيرِ العربيَّةِ خلافُ السُّنَّةِ المتوارثةِ عن النَّبيِّ – صلى الله عليه وسلم – والصَّحابة – رضي الله عنهم – فيكون مكروهاً تحريماً، وكذا قراءةُ الأشعارِ الفارسيَّةِ الهنديَّة فيها

 

 

آكام النفائش بأداء الأذكار بلسان فارس

 

 

فتاویٰ محمودیہ ۲؍۲۹۵

فتاویٰ دارالعلوم ۵؍۵۲

احسن الفتاویٰ ۴؍۱۵۰

امداد الفتاویٰ ۱؍۶۴۲

ایضاح المسائل ۳۳