Fatwa

Husband leading wife in Salaah

Fatwa #793 Category: Country: Bangladesh Date: 19th January 2023
Fatwa #793 Date: 19th January 2023
Category:
Country: Bangladesh

Question

Slms mufti saab

I practice under hanafi mazhab and would like to know if its permissible for my husband to lead me in namaz at home in any farz salah.

Jazakallah

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Shariah has emphasized men to perform the Fardh Salaah in the Masjid with congregation.

This is understood from the following narration:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ “‏ لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ بِالصَّلاَةِ فَتُقَامَ ثُمَّ أُخَالِفَ إِلَى مَنَازِلِ قَوْمٍ لاَ يَشْهَدُونَ الصَّلاَةَ فَأُحَرِّقَ عَلَيْهِمْ

Translation: Nabi () said, “No doubt, I intend to order somebody to pronounce the Iqama of the (compulsory congregational) prayer and then I would go to the houses of those who do not attend the prayer and burn their houses.”

(Saheeh Al-Bukhari)

If the husband misses the congregational Salaah in the Masjid, and is performing Salaah at home, then he may lead his spouse and children in Salaah. The Salaah will be valid. [1]

The wife should stand behind the husband (Imam). [2]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Mufti Muhammad I.V Patel

Checked and Concurred By:

Mufti Bilal Pandor

 

Darul Iftaa Mahmudiyyah


Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

[1] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 156)

فأقل من تنعقد به الجماعة اثنان، وهو أن يكون مع الإمام واحد، لقول النبي – صلى الله عليه وسلم -: «الاثنان فما فوقهما جماعة» ؛ ولأن الجماعة مأخوذة من معنى الاجتماع، وأقل ما يتحقق به الاجتماع اثنان، وسواء كان ذلك الواحد رجلا، أو امرأة، أو صبيا يعقل؛ لأن النبي – صلى الله عليه وسلم – سمى الاثنين مطلقا جماعة، ولحصول معنى الاجتماع بانضمام كل واحد من هؤلاء إلى الإمام وأما المجنون والصبي الذي لا يعقل فلا عبرة بهما؛ لأنهما ليسا من أهل الصلاة فكانا ملحقين بالعدم

وذكر القدوري أنه إذا فاتته الجماعة جمع بأهله في منزله، وإن صلى وحده جاز، لما روي عن النبي – صلى الله عليه وسلم – «أنه خرج من المدينة إلى صلح بين حيين من أحياء العرب، فانصرف منه وقد فرغ الناس من الصلاة، فمال إلى بيته وجمع بأهله في منزله» ، وفي هذا الحديث دليل على سقوط الطلب، إذ لو وجب لكان أولى الناس به رسول الله – صلى الله عليه وسلم – وذكر الشيخ الإمام السرخسي أن الأولى في زماننا أنه إذا لم يدخل مسجده أن يتبع الجماعة، وإن دخل مسجده صلى فيه

[2] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 159)

وإذا كان مع الإمام امرأة أقامها خلفه؛ لأن محاذاتها مفسدة، وكذلك لو كان معه خنثى مشكل لاحتمال أنه امرأة ولو كان معه رجل وامرأة، أو رجل وخنثى، أقام الرجل عن يمينه والمرأة أو الخنثى خلفه