Fatwa

Will the ghusl be valid with teeth fillings?

Fatwa #819 Category: Country: Turkey Date: 19th January 2023
Fatwa #819 Date: 19th January 2023
Category:
Country: Turkey

Question

According to Hanafih Fiqh

What is the status of teeth feeling? In Turkey according to last period scholars most of them says it is not problem for ghusl.

But some says it is not allowed so you can not follow hanafih mezheb if you have teeth feeling for ghusl. So those suggest to follow Shafii for only ghusl and wudu in order to solve problem.

As you know teeth feeling or cover were not an application approximately 2 centuries ago, it is a new subject.

What is fatawa for ghusl and wudu if you have teeth feeling or cover if you are hanefi

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible to have one’s teeth filled for medical reasons.

Washing the mouth is a pre-requisite for the validity of ghusl and not for wudhu.

However, due to undue hardship (حرج) and extreme difficulty (ضرورة) of making water reach under the teeth fillings, one will be excused of washing under the fillings and the ghusl will be valid. [1]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Mufti Muhammad I.V Patel

Checked and Concurred By:

Mufti Bilal Pandor

 

Darul Iftaa Mahmudiyyah

Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار)-فرفور (١/٥١٤) [1]

(ولا يمنع) الطهارة (ونيم) أي خرء ذباب وبرغوث لم يصل الماء تحته (وحناء) ولو جرمه به يفتى (ودرن ووسخ) عطف تفسير وكذا دهن ودسومة (وتراب) وطين ولو (في ظفر مطلقا) أي قرويا أو مدنيا في الأصح بخلاف نحو عجين

(و) لا يمنع (ما على ظفر صباغ و) لا (طعام بين أسنانه) أو في سنه المجوف به يفتى. وقيل إن صلبا منع، وهو الأصح

(قوله: به يفتى) صرح به في المنية عن الذخيرة في مسألة الحناء والطين والدرن معللا بالضرورة. قال في شرحها ولأن الماء ينفذه لتخلله وعدم لزوجته وصلابته، والمعتبر في جميع ذلك نفوذ الماء ووصوله إلى البدن اه

(قوله: وهو الأصح) صرح به في شرح المنية وقال لامتناع نفوذ الماء مع عدم الضرورة والحرج ا هـ. ولا يخفى أن هذا التصحيح لا ينافي ما قبله فافهم

حلبي صغير (ص:١١)

( رجل اغتسل وبقي بين اسنانه طعام ) من خبز أو غيره ( قال بعضهم إن كان زئدا على قدر الحمصة لا يجوز غسله ) وإن كان قدر الحمصة أو اقل يجوز اعتبارا بفساد الصوم والصلاة بابتلاع ما فوق الحمصة لا بابتلاع مقدارها على قول والصحيح أن مقدارها غير معفو هناك وإنما المعفو ما دونه فإنه قليل وفي الفتاوى إن كان بين أسنانه طعام ولم يصل الماء تحته في الغسل جاز لأن الماء شيء لطيف يصل تحته غالبا قال في الخلاصة وبه يفتى ( وقال بعضهم إن كان صلبا ) بضم الصاداي قويا ( ممضوغا ) مضغا ( متأكدا  أي شديدا بحيث تداخلت أجزاؤه وصار كالعجين الصلب ( لا يجوز غسله قل أو كثر كذا ) ذكره ( في الذخيرة ) وهو الأصح لامتناع نفوذ الماء مع عدم الضرورة والحرج

امداد الفتاوى جلد ١ ص ٧٦ مكتبه دار العلوم كراچي

جو چیز مانع وصول آب نہ ہو وہ مخل طہرارت نہیں اسی طرح جو مانع ہو مگر ضرورت ہو وہ بھی مخل نہیں…

اگر اس دوا کے ازالہ میں حرج اور دشواری ہو تو اس کے نیچے پانی پہنچانا ضروری نہیں اور وہ مانع غسل نہیں

امداد الأحكام جلد ١ ص٣٥٨ مكتبه دار العلوم كراچي

فتاؤي عثماني جلد ١ ص٣١٤