Fatwa

Chronic Fatigue Syndrome

Fatwa #915 Category: Prayer (Salaat) Country: Zambia Date: 21st August 2024
Fatwa #915 Date: 21st August 2024
Category: Prayer (Salaat)
Country: Zambia

Question

If I have ME/Chronic Fatigue Syndrome and offering salah would not only be extremely difficult but also worsen my illness for multiple days, am I exempt from prayer? I note that ME/CFS causes chronic fatigue and tiredness, sleepiness, difficulty thinking, remembering and concentrating, and the symptoms in ME/CFS are severely exacerbated for days by even the most minor mental, emotional, or physical exertions, as in the case of prayer where one is required to not only stand but also concentrate and/or focus on recollecting and speaking the words necessary to perform the prayer. Even lying down and not moving, the mental exertion from the prayer is enough to worsen ME/CFS.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

You will have to consult a reliable, Allah-fearing, Muslim doctor and explain your situation to him. If he deems it fine for you to perform your salah standing, then that is necessary. If he says that performing salah whilst standing will be detrimental to your health and you should perform it whilst seated, you may do so. If he deems sitting and praying to be detrimental, then you may perform your salah lying down.[1]

A point to note here is that if you are currently living your life by going outside for work or for grocery shopping etc., then it is necessary to perform all your fardh salah standing. There is no excuse. There is also no need to consult a doctor.

However, if your illness has made you bedridden, then you will consult the Muslim doctor as explained above.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Bilal Pandor

Concurred by
Mufti Muhammad Patel

Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 121) [1]

(قوله تعذر عليه القيام أو خاف زيادة المرض صلى قاعدا يركع ويسجد) لقوله تعالى {الذين يذكرون الله قياما وقعودا وعلى جنوبهم} [آل عمران: 191] قال ابن مسعود وجابر وابن عمر الآية نزلت في الصلاة أي قياما إن قدروا وقعودا إن عجزوا عنه وعلى جنوبهم إن عجزوا عن القعود ولحديث عمر بن حصين أخرجه الجماعة إلا مسلما «قال كانت بي بواسير فسألت النبي – صلى الله عليه وسلم – عن الصلاة فقال – صلى الله عليه وسلم – صل قائما فإن لم تستطع فقاعدا فإن لم تستطع فعلى جنبك» زاد النسائي «فإن لم تسطيع فمستلقيا لا يكلف الله نفسا إلا وسعها» ثم المصنف – رحمه الله – أراد بالتعذر التعذر الحقيقي بحيث لو قام سقط بدليل أنه عطف عليه التعذر الحكمي وهو خوف زيادة المرض واختلفوا في التعذر فقيل ما يبيح الإفطار وقيل التيمم وقيل بحيث لو قام سقط وقيل ما يعجزه عن القيام بحوائجه والأصح أن يلحقه ضرر بالقيام كذا في النهاية والمجتبى وغيرهما وإذا كان التعذر أعم من الحقيقي والحكمي فلا حاجة إلى جعل التعذر بمعنى التعسر وإنهم لا يريدون به عدم الإمكان كما في الذخيرة

وفي المجتبى حد المرض المسقط للقيام والجمعة والمبيح للإفطار والتيمم زيادة العلة أو امتداد المرض أو اشتداده أو يجد به وجعا اهـ

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 122)

(قوله وموميا إن تعذر) أي يصلي موميا وهو قاعد إن تعذر الركوع والسجود لما قدمناه

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 123)

(قوله وإن تعذر القعود أومأ مستلقيا أو على جنبه) لأن الطاعة بحسب الاستطاعة

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 124)

(قوله وإلا أخرت) أي وإن لم يقدر على الإيماء برأسه أخرت الصلاة إلى القدرة وفي الهداية وقوله أخرت عنه إشارة إلى أنه لا تسقط الصلاة عنه وإن كان العجز أكثر من يوم وليلة إذا كان مفيقا هو الصحيح لأنه يفهم مضمون الخطاب بخلاف المغمى عليه اهـ