Fatwa

Husband giving time to his wife daily

Fatwa #931 Category: Marriage & Divorce Country: Zambia Date: 29th September 2023
Fatwa #931 Date: 29th September 2023
Category: Marriage & Divorce
Country: Zambia

Question

Is it necessary for the husband to give time to his wife everyday or night?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Marriage is something that requires mutual understanding and respect. The stipulated rights in marriage exist in the realms of courts. Day to day lives are governed by what spouses seek from each other.

Humans crave companionship, and there is no better institution than marriage which facilitates this. Therefore, both a husband and a wife are supposed to keep in mind the needs of their spouse and it will be necessary on each spouse to cater to the needs of the other.

A wife would not mind that the husband is out of the house for most of the day as she understands that this is the way he earns a living. However, she would not be happy with the husband being absent both during the day as well as a major portion of the night, especially if this becomes a daily practice. Her needs for companionship would now be neglected should the husband insist on being away from her for long periods of time.

Yes, every situation is different as every individual undergoes different challenges in life. So what works for one couple may not for another.

Scholars have written that a husband must spend the night with his wife unless there is a specific reason for not doing so, such as travelling for work etc. However, even this should not become such that the woman is neglected for long periods of time without any recourse. As much as possible, a man is required to spend each night with his wife.[1]

And Allah Ta’āla Knows Best 

Mufti Bilal Pandor

Concurred by
Mufti Muhammad IV Patel

Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

المبسوط للسرخسي (10/ 160) [1]

ولا ينبغي له أن يعتزل فراشها لأن ذلك تشبه باليهود وقد نهينا عن التشبه بهم وروي «أن ابن عباس – رضي الله عنهما – فعل ذلك فبلغ ميمونة – رضي الله عنها – فأنكرت عليه وقالت: أترغب عن سنة رسول الله – صلى الله عليه وسلم – كان يضاجعنا في فراش واحد في حالة الحيض»

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (4/ 441)

مسألة: [قسم المرأة الواحدة]

قال أبو جعفر: (وإن كانت له زوجة واحدة، فطالبته بالقسم: فلها يوم وليلة، ثم ينصرف في أمر نفسه ثلاثة أيام وثلاث ليال).

وذلك لما روي “أن عمر بن الخطاب رضي الله عنه أمر كعب بن سور أن يقضي في ذلك، فقضى بأن لها يوما من أربعة أيام، قسم واحد من أربع، فاستحسن عمر قضاءه، وولاه قضاء البصرة”

*قال أبو جعفر: (وإن كانت زوجته أمة، لا زوجة له غيرها: فلها يوم من سبعة أيام).

لأن له أن يتزوج ثلاث حرائر، لكل واحدة يومان، فذلك ستة، ولها يوم واحد

فتح القدير – ط. الفكر (3/ 435)

فأما إذا لم يكن له إلا امرأة واحدة فتشاغل عنها بالعبادة أو السرارى اختار الطحاوي رواية الحسن عن أبي حنيفة أن لها يوما وليلة من كل أربع ليال وباقيها له لأن له أن يسقط حقها في الثلاث بتزوج ثلاث حرائر فإن كانت الزوجة أمة فلها يوم وليلة في كل سبع وظاهر المذهب أن لا يتعين مقدار لأن القسم معنى نسبي وإيجابه طلب إيجاده وهو يتوقف على وجود المنتسبين فلا يطلب قبل تصوره بل يؤمر أن يبيت معها ويصحبها أحيانا من غير توقيت والذي يقتضيه الحديث أن التسوية في المكث أيضا بعد البيتوت

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 203)

فأما إذا لم يكن له إلا امرأة واحدة فتشاغل عنها بالعبادة أو السراري اختار الطحاوي رواية الحسن عن أبي حنيفة أن لها يوما وليلة من كل أربع ليال وباقيها له لأن له أن يسقط حقها في الثلاث بتزوج ثلاث حرائر، وإن كانت الزوجة أمة فلها يوم وليلة في كل سبع. وظاهر المذهب أن لا يتعين مقدار لأن القسم معنى نسبي وإيجابه طلب إيجاده وهو يتوقف على وجود المنتسبين فلا يطلب قبل تصوره، بل يؤمر أن يبيت معها ويصحبها أحيانا من غير توقيت. اهـ

نهاية المحتاج إلى شرح المنهاج (6/ 380)

وَيُنْدَبُ أَنْ لَا يُخَلِّيَ الزَّوْجَةَ فِي كُلِّ أَرْبَعِ لَيَالٍ مِنْ لَيْلَةٍ اعْتِبَارًا بِمَنْ لَهُ أَرْبَعُ زَوْجَاتٍ وَأَنْ يَنَامَا فِي فِرَاشٍ وَاحِدٍ كَمَا فِي الْجَوَاهِرِ حَيْثُ لَا عُذْرَ فِي الِانْفِرَادِ سِيَّمَا إنْ حَرَصَتْ عَلَى ذَلِكَ